Żłobek Miejski "Szarotka" w Malborku
Ta strona używa plików Cookies. Proszę zapoznać się z celem ich używania i możliwościami zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Polityka prywatności

Regulaminy

 

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W RAZIE WYPADKU DZIECKA W ŻŁOBKU MIEJSKIM „SZAROTKA” W MALBORKU

Pierwszym i podstawowym obowiązkiem, jaki powstaje w sytuacji wypadku, jest udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanemu dziecku.

PODSTAWA PRAWNA:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach ( Dz.U. z 2003r. Nr 6, poz.69 z póżn. zm. )

WYPADEK:
1) zdarzenie nagłe
2) wywołane przyczyną zewnętrzną
3) powodujące uraz lub śmierć


KATEGORIE WYPADKÓW:
1) wypadek śmiertelny
2) wypadek ciężki – ciężkie uszkodzenie ciała (np.: utrata wzroku, słuchu, mowy)
3) wypadek zbiorowy
4) wypadek zwykły

DOKUMENTACJA:
1) protokół powypadkowy
2) zapis w rejestrze wypadków

Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności
1. Rodzice (opiekunowie prawni): podejmują wszelkie decyzje związane z leczeniem dziecka.
2. Opiekunowie: zapobiegają wypadkom poprzez ustalanie norm bezpiecznego zachowania się dzieci podczas ich pobytu w żłobku, zapewniają poszkodowanemu dziecku opiekę, w razie konieczności sprowadzają fachową pomoc medyczną, w miarę możliwości udzielają poszkodowanemu pierwszej pomocy, informują o wypadku dyrektora żłobka oraz rodziców poszkodowanego dziecka.
3. Dyrektor: powinien zapewnić natychmiastową pomoc lekarską i opiekę dziecku, które uległo wypadkowi, powiadomić odpowiednie organy o wypadku, jaki zdarzył się na terenie żłobka lub podczas zajęć organizowanych poza jego terenem, oraz powołać zespół powypadkowy.

Sposób prezentacji procedur
1. Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej żłobka.
2. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych we wrześniu każdego roku szkolnego.
3. Udostępnienie dokumentu na tablicy ogłoszeń w żłobku.
4. Zapoznanie wszystkich pracowników żłobka z treścią procedur.

Opis procedury
I. Zapobieganie wypadkom
Dzieci w wieku żłobkowym czasami ulegają nieszczęśliwym wypadkom, do których dochodzi w różnych miejscach pobytu dzieci, także w żłobku. Zadaniem dorosłych jest więc wyrobienie u dzieci określonych umiejętności i sprawności.
II. Sposoby przeciwdziałania wypadkom dzieci w żłobku
1. Opiekun jest zobowiązany do ustalania norm bezpiecznego zachowania się dzieci podczas ich pobytu w żłobku, omawiania zasad bezpieczeństwa oraz aktualizowania przepisów poprzez:
a) przestrzeganie dzieci przed zagrożeniami dzięki organizowaniu zabaw edukacyjnych (grupa III)
b) uczenie dzieci przewidywania zagrożeń,
c) ocenianie zachowań zagrażających zdrowiu w różnych sytuacjach, także codziennych,
d) przedstawianie skutków niebezpiecznych zachowań dzięki zabawie, opowiadaniu bajek (grupa III)
2. Opiekun jest zobowiązany do zapoznawania dzieci z zasadami bezpieczeństwa poprzez rozmowy
3. Opiekun ma obowiązek przekazywania dzieciom wiedzy o zdrowym stylu życia.
4. Opiekun ponadto ma obowiązek:
a) otoczyć wszystkie dzieci ciągłą opieką i zapewnić im nadzór,
b) przewidywać sytuacje niebezpieczne i unikać ich,
c) tworzyć właściwe warunki do bezpiecznego rozwoju dziecka,
d) unikać sytuacji i miejsc niebezpiecznych.
5. Dyrektor żłobka czuwa nad przestrzeganiem przepisów BHP przez wszystkich pracowników, a w szczególności:
a) pilnuje przestrzegania procedur bezpieczeństwa obowiązujących w żłobku,
b) umieszcza w widocznym miejscu plan ewakuacji,
c) dba o zaopatrzenie placówki w odpowiednią liczbę apteczek i sprzętu gaśniczego,
d) zapewnia właściwe oświetlenie i jest odpowiedzialny za właściwą nawierzchnię dróg, dba o zabezpieczanie gniazdek elektrycznych, przewodów elektrycznych oraz nagrzewających się elementów systemu grzewczego,
e) dba o okresowe kontrole obiektów należących do żłobka.

OBOWIĄZKI OPIEKUNA PO WYPADKU DZIECKA:
Udzielić pierwszej pomocy i zapewnić opiekę poszkodowanemu dziecku.
W razie potrzeby wezwać do pomocy osobę przeszkoloną z zakresu udzielania pierwszej pomocy. W razie potrzeby wezwać pogotowie ratunkowe.
Powiadomić o wypadku dyrektora żłobka lub w razie jego nieobecności jego zastępcę ( pracownika BHP).
Zabezpieczyć miejsce wypadku w taki sposób, aby wykluczyć dostęp osób niepowołanych.
Nie rozpoczynać zajęć lub przerwać je i wyprowadzić dzieci z zagrożonej strefy, jeżeli stwierdzi się, że miejsce to może stwarzać zagrożenie dla ich bezpieczeństwa.
Wpisać do zeszytu raportów fakt powiadomienia rodziców o zdarzeniu, podając datę i godzinę powiadomienia rodzica ( opiekuna prawnego ) o wypadku.
Wpisać do zeszytu raportów zdarzenia takie jak: otarcia, stłuczenia…

OBOWIĄZKI DYREKTORA ŻŁOBKA PO WYPADKU DZIECKA:
Zapewnić natychmiastową pomoc lekarską i opiekę dziecku, które uległo wypadkowi ( opiekun, dyrektor, świadek wypadku ).
Zawiadomić bezzwłocznie o wypadku rodziców ( prawnych opiekunów ) poszkodowanego dziecka. W przypadku wystąpienia wypadków zwykłych, kiedy brak wyraźnych obrażeń, po udzieleniu pierwszej pomocy poszkodowanemu dziecku opiekun lub dyrektor powiadamia rodzica o zdarzeniu, ustalając z nim potrzebę wezwania pogotowia, potrzebę wcześniejszego przyjścia lub godziny odbioru dziecka ze żłobka w dniu zdarzenia.
Powiadomić pracownika służby BHP, – powołać zespół powypadkowy.
Zawiadomić bezzwłocznie właściwego prokuratora i kuratora, jeśli wypadek jest śmiertelny, ciężki, a także zbiorowy.
Zawiadomić państwowego inspektora sanitarnego w razie podejrzenia zatrucia pokarmowego.
Sporządzić dokumentację powypadkową po zbadaniu okoliczności i przyczyn wypadku, dokumentację sporządza powołany przez dyrektora zespół powypadkowy.
Zabezpieczyć miejsce wypadku do czasu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, obowiązek zabezpieczenia miejsca wypadku spoczywa na osobie prowadzącej zajęcia.
Omówić przyczyny zaistniałego wypadku z pracownikami placówki i podjąć działania zapobiegawcze.
Wpisać wypadek do prowadzonego w placówce rejestru wypadków.

OBOWIĄZKI ZESPOŁU POWYPADKOWEGO (BHP):
Zbadać okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku.
Zasięgnąć informacji od świadków wypadku ( opiekunów lub innych osób ).
Zebrać inne dowody dotyczące wypadku.
Dokonać prawnej kwalifikacji wypadku.
Sporządzić protokół powypadkowy nie później niż w ciągu 14 dni od wypadku.
Protokół powypadkowy podpisują członkowie zespołu powypadkowego oraz dyrektor.
Protokół powypadkowy doręcza się osobom uprawnionym do zaznajomienia się z materiałami postępowania powypadkowego, w tym rodzicom (prawnym opiekunom dziecka). Rodzice (opiekunowie prawni) dziecka mają prawo w ciągu 7 dni od dnia doręczenia im protokołu złożyć zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.

Zastrzeżenia rozpatruje organ prowadzący.
Za koordynację działań związanych z przestrzeganiem procedury powypadkowej odpowiedzialny jest dyrektor żłobka lub w razie jego nieobecności jego zastępca.

Procedura przyjęta do realizacji w Żłobku Miejskim „Szarotka” w Malborku w dniu 30.05.2017 roku

 

 

PROCEDURA PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI ZE ŻŁOBKA MIEJSKIEGO „SZAROTKA” W MALBORKU

 

Cel główny: Wprowadzenie procedur dotyczących bezpieczeństwa dzieci w Żłobku Miejskim „Szarotka” w Malborku znajduje swoje uzasadnienie w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo każdego dziecka objętego opieką naszej placówki. W sytuacjach trudnych oraz zagrażających bezpieczeństwu dziecka opiekunowie i pozostały personel żłobka są zobowiązani postępować zgodnie z przyjętymi procedurami. Rodzice zobowiązani są znać i przestrzegać postanowienia niniejszego dokumentu.

Ilekroć w Procedurze jest mowa o:

Żłobku- oznacza to Żłobek Miejski „Szarotka” w Malborku
Dyrektorze – oznacza to dyrektora Żłobka Miejskiego „Szarotka” w Malborku
Opiekunie- oznacza to pracownika żłobka sprawującego opiekę nad dzieckiem
Rodzicu/opiekunie prawnym – oznacza to rodzica/opiekuna prawnego dziecka objętego opieką w żłobku

Sposób prezentacji procedur:
1. Udostępnienie dokumentu na tablicy ogłoszeń.
2. Zapoznanie wszystkich pracowników żłobka z treścią procedur.
3. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami.

 

I PRZYPROWADZANIE DZIECKA DO ŻŁOBKA
1. Dzieci są przyprowadzane do żłobka i odbierane ze żłobka przez rodziców (opiekunów prawnych). Są oni odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do żłobka i ze żłobka do domu.
2. Rodzice osobiście powierzają dziecko opiekunowi w sali. W przeciwnym wypadku żaden pracownik żłobka nie może ponosić odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie dziecka. Opiekunowie wpisują godzinę przyjścia i wyjścia dzieci danej grupy, do której dziecko jest zapisane.
3. Opiekun bierze pełną odpowiedzialność za dziecko od momentu jego wejścia do sali.
4. Rodzice/ opiekunowie prawni, którzy zdecydują, że ich dziecko będzie samodzielnie wchodziło do sali, biorą na siebie pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo swojego dziecka w czasie przechodzenia z szatni do sali.
5. Opiekunowie nie ponoszą odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców/ opiekunów prawnych na terenie żłobka: przed wejściem do budynku, w szatni, pozostawienie przed zamkniętymi drzwiami sali zajęć.
6. Opiekun przyjmujący dziecko pod opiekę od rodziców zobowiązany jest zwrócić uwagę na wnoszone przez dziecko zabawki i przedmioty – czy są one bezpieczne i nie stwarzają zagrożenia.
7. Rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są przyprowadzać do żłobka dzieci zdrowe i czyste.
8. Dziecka chorego lub podejrzanego o chorobę nie należy przyprowadzać do żłobka. Dzieci np. zakatarzone, przeziębione, kaszlące nie mogą przebywać w grupie z dziećmi zdrowymi. Opiekun ma prawo poprosić rodzica o dostarczenie zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uczęszczania dziecka do żłobka.
9. Rodzice mają obowiązek zgłaszania wszelkich poważnych dolegliwości dziecka i udzielania wyczerpujących informacji na ten temat. Alergie pokarmowe, wziewne należy zgłaszać wyłącznie pisemnie, dołączając zaświadczenie lekarskie.

 

II ODBIERANIE DZIECKA ZE ŻŁOBKA
1. Dzieci mogą być przyprowadzane i odbierane przez inne osoby dorosłe upoważnione na piśmie przez rodziców (opiekunów prawnych), zdolne do podejmowania czynności prawnych. Upoważnienie stanowi pkt. 3 Karty zapisu dziecka do żłobka. Może ono zostać w każdej chwili odwołane lub zmienione.
2. Rodzice (opiekunowie prawni) ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odebranego ze żłobka przez upoważnioną przez nich osobę.
3. Jeśli dziecko będzie się opierało, płakało lub z innych przyczyn nie będzie chciało wyjść ze żłobka z osobą upoważnioną przez rodziców, dziecko nadal pozostanie pod opieką opiekuna, a dyrektor lub (w przypadku jego nieobecności) opiekun danej grupy niezwłocznie skontaktuje się telefonicznie z rodzicami w celu ustalenia dalszego postępowania.
4. Wydanie dziecka osobie upoważnionej przez rodziców nastąpi po wcześniejszym okazaniu przez taką osobę dowodu osobistego – opiekun zobowiązany jest do wylegitymowania tej osoby.
5. W przypadku telefonicznej prośby rodzica (wyjątkowe sytuacje losowe), jedynie dyrektor upoważniony jest do weryfikacji danych osoby dzwoniącej i podjęcia decyzji o wydaniu dziecka. Dane (imię, nazwisko, adres, seria i nr dowodu osobistego) osoby upoważnionej telefonicznie do odbioru dziecka przekazuje opiekunom danej grupy w celu umożliwienia im wylegitymowania tej osoby.
6. Żłobek nie wydaje dziecka osobom niepełnoletnim.
7. Opiekun każdej grupy jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji adresów zamieszkania, numerów kontaktowych, serii i nr dowodów osobistych rodziców, prawnych opiekunów dzieci oraz osób upoważnionych pisemnie przez rodziców do odbioru dziecka.
8. Odbiór dziecka następuje w danej grupie, opiekun przekazuje dziecko Rodzicom/opiekunom prawnym osobiście.
9. Opiekun powinien nie tylko wiedzieć, ale także widzieć, kto odbiera dziecko ze żłobka. Z terenu żłobka można pozwolić dziecku odejść dopiero wtedy, gdy rodzic (osoba upoważniona) dotarł na miejsce pobytu grupy.
10. Rodzice/ opiekunowie prawni zobowiązani są przekazać aktualne telefony kontaktowe.
11. Za właściwe przestrzeganie zasad przyprowadzania i odbierania dzieci ze żłobka odpowiedzialni są rodzice oraz opiekunowie.
12. Opiekunowie sprawują opiekę nad dzieckiem od chwili przejęcia go od osoby  przyprowadzającej, aż do momentu przekazania dziecka rodzicom lub upoważnionej osobie.

 

III POSTĘPOWANIE W SYTUACJI NIEODEBRANIA DZIECKA ZE ŻŁOBKA LUB ZGŁOSZENIA SIĘ PO DZIECKO OSOBY NIEMOGĄCEJ SPRAWOWAĆ OPIEKI
1. Dzieci powinny być odbierane ze żłobka najpóźniej do godziny 17.00.
2. W przypadku braku możliwości odbioru dziecka ze żłobka (w godzinach pracy żłobka – sytuacje losowe) rodzice lub opiekunowie prawni zobowiązani są do poinformowania o zaistniałej sytuacji oraz do uzgodnienia innego sposobu odbioru dziecka.
3. W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy żłobka, opiekun zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców lub osoby upoważnione do odbioru o zaistniałej sytuacji.
4. W przypadku gdy pod wskazanymi przez rodziców numerami telefonów (praca, dom, tel. komórkowy) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców lub osób upoważnionych do odbioru dziecka opiekun oczekuje z dzieckiem w placówce do 0,5godz. Po upływie tego czasu opiekun powiadamia dyrektora, który podejmuje decyzję o: powiadomieniu Policji z prośbą o podjęcie dalszych działań przewidzianych prawem.
5. Z przebiegu zaistniałej sytuacji opiekun sporządza protokół zdarzenia podpisany przez świadków, który zostaje przekazany do wiadomości dyrektora.
6. Za nagminne opóźnienia w odbiorze dziecka grozi rozwiązanie umowy na korzystanie z usług żłobka.
7. Opiekun stanowczo odmawia wydania dziecka ze żłobka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko wskazuje na spożycie alkoholu lub przejawia agresywne zachowanie i nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa. W tym przypadku opiekun wzywa drugiego rodzica lub inną upoważnioną do odbioru dziecka osobę.
8. Opiekun powiadamia dyrektora, który wydaje dyspozycje opiekunowi, mające na celu odizolowanie dziecka od rodzica/ opiekuna prawnego znajdującego się pod wpływem alkoholu.
9. W przypadku, gdy rodzice/ opiekunowie prawni odmówią odebrania dziecka ze żłobka, lub w przypadku przedłużającej się nieobecności rodziców (po godz. 17:30) dyrektor placówki może po konsultacji z najbliższą jednostką Policji podjąć decyzję o dalszych krokach.
10. Po rozeznaniu przez Policję sytuacji domowej dziecka - sprawdzeniu, czy rodzice przebywają w domu dyrektor może:
- podjąć decyzję, że opiekun może odprowadzić dziecko do domu (jeżeli są rodzice to dziecko pozostaje pod opieką rodziców)
- gdy nie ma rodziców w domu wspólnie z policją podejmuje decyzję dotyczącą dalszego postępowania w danej sytuacji (np. zabrania dziecka do pogotowia opiekuńczego, czyli do tzw. placówki interwencyjnej).
11. Opiekun sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia po zakończeniu działań.
12. Jeżeli powtarzają się przypadki, w których rodzic, (opiekun prawny odbierający dziecko ze żłobka) znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków, to dyrektor może rozpoznać sytuację domową i rodzinna dziecka i jeżeli zachodzi taka konieczność powiadomić o tym fakcie policję (specjalisty do spraw nieletnich)- celem rozeznania sytuacji domowej i rodzinnej dziecka, a następnie powiadamia Sąd rodzinny.
13. Po zdarzeniu dyrektor żłobka przeprowadza rozmowę z rodzicami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania zasad określonych w Procedurach bezpieczeństwa dziecka w żłobku.
14. W przypadku, gdy sytuacja zgłaszania się po dziecko rodzica/ opiekuna prawnego w stanie nietrzeźwości powtórzy się, dyrektor powiadamia pisemnie policję, terenowy ośrodek pomocy społecznej, wydział rodzinny sądu rejonowego.

 

IV POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU ODBIERANIA DZIECKA ZE ŻŁOBKA PRZEZ RODZICÓW ROZWIEDZIONYCH , ŻYJĄCYCH W SEPARACJI LUB W WOLNYM ZWIĄZKU
1. Opiekun wydaje dziecko każdemu z rodziców, jeśli ma on zachowane prawa rodzicielskie, o ile postanowienie sądu nie stanowi inaczej.
2. Jeśli do żłobka zostanie dostarczone postanowienie sądu o sposobie sprawowania przez rodziców opieki nad dzieckiem, opiekun postępuje zgodnie z tym postanowieniem.
3. O każdej próbie odebrania dziecka przez rodzica/osobę nieuprawnioną do odbioru, opiekun powiadamia dyrektora żłobka i rodzica/opiekuna prawnego sprawującego opiekę nad dzieckiem.
4. W sytuacji kryzysowej, np. kłótnie rodziców, wyrywanie sobie dziecka, itp. opiekun lub dyrektor powiadamia policję.

 

V POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Z Procedurą przyprowadzania i odbierania dzieci ze Żłobka Miejskiego „Szarotka” w Malborku zostali zapoznani wszyscy pracownicy. Potwierdzenia stanowią podpisy pracowników na liście z oświadczeniem.
2. Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci ze żłobka zostanie udostępniona do zapoznania się przez rodziców, poprzez wywieszenie jej na tablicy ogłoszeń oraz umieszczenie na stronie internetowej żłobka.
3. Procedura wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Malbork, dnia 27.04.2017r.

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY ŻŁOBKA MIEJSKIEGO „SZAROTKA” w Malborku

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Regulamin organizacyjny Żłobka Miejskiego „Szarotka” w Malborku zwany dalej

„Regulaminem”, określa organizację wewnętrzną, zasady działania oraz zakres spraw

załatwianych przez działy organizacyjne w Żłobku.

2. Ilekroć w dalszej części Regulaminu jest mowa o:

1) Żłobku – należy przez to rozumieć Żłobek Miejski „Szarotka” w Malborku;

2) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Żłobka Miejskiego „Szarotka” w Malborku

§ 2

Żłobek działa w oparciu o:

1) ustawę z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 ( Dz. U Nr 45,

poz.235),

2) ustawę z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008 r. Nr

233, poz. 1458 tekst ujednolicony z późn. zm.)

3) ustawę z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001r nr 14,poz.1591 tekst ujednolicony z późn. zm.),

4) ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz. 1240

tekst ujednolicony z późn. zm.),

5) statut żłobka.

§ 3

Żłobek jest jednostką organizacyjną i budżetową Miasta, podporządkowaną Burmistrzowi Miasta Malborka

§ 4

1. Zadania Żłobka określa Statut Żłobka.

2. Strukturę Żłobka określa Schemat Organizacyjny.

 

ROZDZIAŁ II

Organizacja Żłobka

§ 5

Funkcjonowanie Żłobka opiera się na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, służbowego

podporządkowania, podziale czynności służbowych i indywidualnej odpowiedzialności za

wykonywanie powierzonych zadań.

§ 6

1. W ramach opieki realizowane są funkcje: opiekuńcza, wychowawcza oraz edukacyjna.

2. Do zadań żłobka należy w szczególności:

1) zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych;

2) zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej, przez

prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych

potrzeb dziecka ;

3) prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój

psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka.

3. Żłobek czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.00 do 17.00. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wymiar opieki w żłobku może być, na wniosek rodzica dziecka, wydłużony za dodatkową opłatą, którą ustala w drodze uchwały Rada Miejska w Malborku.

4. Wysokość opłat za pobyt dziecka w żłobku oraz maksymalną wysokość opłaty za wyżywienie ustala w drodze uchwały Rada Miejska w Malborku.

5. Rada Miejska może również określić w drodze uchwały, warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia od ponoszenia opłat.

6. Żłobek przystosowany jest do przyjęcia 46 dzieci.

7. Ilość dzieci w podziale na poszczególne grupy w żłobku:

- I grupa - Raczki (do 1 roku) – 6 dzieci,

- II grupa -Krasnoludki (od 1 roku do lat 2 ) – 20 dzieci,

- III grupa – Puchatki (od 2 do 3 lat) – 20 dzieci.

8. W żłobku zapewnia się wyżywienie przebywającym w nim dzieciom.

 

§ 7

1. Zadania dla poszczególnych stanowisk pracy określają zakresy czynności.

2. Szczegółowy wykaz stanowisk, wymaganych kwalifikacji i wynagrodzeń określa Regulamin Wynagradzania.

§ 8

1. Na czele Żłobka stoi Dyrektor, który kieruje jego działalnością, reprezentuje Żłobek na

zewnątrz i jest za niego odpowiedzialny.

2. Dyrektor kieruje pracą Żłobka przy pomocy pracowników bezpośrednio mu podległych.

 

§ 9

1.Starsza Pielęgniarka i specjalista ds. kadr działają w zakresie spraw powierzonych przez Dyrektora i ponoszą przed nim odpowiedzialność, w szczególności za:

1) należytą pracę podległych pracowników oraz za prawidłowe i sprawne wykonywanie zadań,

2) racjonalne wykorzystanie środków pracy oraz przestrzeganie porządku, dyscypliny pracy i

zasad bhp,

3) unowocześnianie form i metod pracy,

4) właściwą atmosferę w pracy i stałą poprawę warunków pracy oraz kształtowanie nad zasadami etyki zawodowej pracowników.

2. Starsza pielęgniarka ma obowiązek:

1) kierować działalnością podległych pracowników zgodnie z przepisami prawa oraz zasadami organizacji pracy,

2) dokonywać odpowiedniego podziału pracy oraz ustalać zakresy czynności pracowników i

przedstawiać Dyrektorowi do aprobaty,

3) przeprowadzać kontrolę efektów pracy i okresową ocenę pracy podległych pracowników,

4) nadzorować przestrzeganie przez pracowników zachowania tajemnicy służbowej i zasad

etyki zawodowej oraz przestrzegania przepisów bhp i p. poż,

5) wnioskować w sprawach wynagradzania, nagradzania oraz karania podległych

pracowników,

6) przeprowadzać szkolenia instruktażu stanowiskowego podległych pracowników,

7) organizować zastępstwa podległych pracowników.

3. Pracownicy na samodzielnych stanowiskach pracy odpowiedzialni są wobec przełożonych za prawidłową realizację prac i obowiązków, jak również za przestrzeganie wszystkich obowiązków, zasad i przepisów, przy racjonalnym wykorzystaniu czasu pracy, kwalifikacji i umiejętności.

§ 10

Pracownicy Żłobka mają obowiązek:

1) dobrej znajomości przepisów prawa w powierzonym im zakresie działania,

2) właściwego stosowania przepisów prawa,

3) terminowego załatwiania spraw,

4) prawidłowego ewidencjonowania i przechowywania akt spraw, zbioru przepisów prawnych, rejestrów i spisów spraw, pomocy urzędowych oraz wyposażenia,

5) sumiennego wykonywania powierzonych czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami

oraz poleceniami przełożonego,

6) przestrzegania tajemnicy służbowej, w tym ochrony danych osobowych,

7) uzgadniania z przełożonymi sposobu realizacji powierzonych zadań i informowania o

napotkanych trudnościach,

8) przedkładania spraw do kontroli osobom upoważnionym,

9) zastępowania współpracowników podczas urlopu i choroby,

10) ustawicznego samokształcenia, podnoszenia kwalifikacji i brania udziału w szkoleniach,

11)współpracy z innymi pracownikami Żłobka i instytucjami zewnętrznymi w zakresie

wykonywania powierzonych zadań,

12) efektywnego wykorzystania czasu pracy i wykonywania zadań z należytą starannością,

13)wykonywania doraźnych zadań zleconych przez przełożonych,

14) zachowania uprzejmości, życzliwości a także godności w kontaktach międzyludzkich w

miejscu pracy i poza nim,

15) przestrzegania Regulaminu Pracy i Instrukcji kancelaryjnej oraz przepisów bhp i p.poż,

16) usprawniania organizacji, metod i form pracy na swoim stanowisku pracy.

ROZDZIAŁ III

Zakres działania poszczególnych działów

§ 11

1. W skład Żłobka wchodzą następujące działy organizacyjne:

1) Dział Wychowania i Opieki (DP) – starsza pielęgniarka, starsza opiekunka dziecięca, opiekunka dziecięca

2) Dział Administracyjny (DA) – specjalista ds. kadr; intendentka

3) Dział Obsługi (DO) – konserwator, sprzątaczka, praczka, kucharz

2. Wykaz stanowisk oraz ich służbowe podporządkowanie określa schemat organizacyjny,

stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.

3. Szczegółowe opisy stanowisk pracy zawierające zakres obowiązków poszczególnych stanowisk zawarte są w aktach osobowych pracowników.

Do zadań Dyrektora należy w szczególności:

1) tworzenie organizacyjnych i materialno-technicznych warunków działalności Żłobka celem

realizacji jego działań,

2) ustalanie wewnętrznej organizacji Żłobka,

3) wydawanie zarządzeń i regulaminów dotyczących działania Żłobka,

4) ustalanie zakresu czynności bezpośrednio podległych pracowników,

5)przeprowadzanie okresowej oceny bezpośrednio podległych pracowników,

6) wykonywanie funkcji pracodawcy w rozumieniu przepisów prawa pracy w stosunku do

osób zatrudnionych w Żłobku,

7) sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań Żłobka i przestrzeganie przepisów prawnych,

8) wnioskowanie o zabezpieczenie środków finansowych na realizację zadań Żłobka oraz

składanie informacji z ich wykorzystania,

9) dysponowanie środkami finansowymi w celu realizacji zadań statutowych,

10) reprezentowanie Żłobka na zewnątrz,

11) odpowiedzialność za zadania związane z zapewnieniem funkcjonowania kontroli

zarządczej.

 

§ 12

Do zakresu działania - Starszej pielęgniarki należy w szczególności:

1) organizowanie i koordynowanie zadań podległym pracownikom,

2) wydawanie poleceń podległym pracownikom,

3) bezpośredni nadzór nad pracą podległych pracowników zgodnie z zatwierdzoną strukturą

organizacyjną Żłobka,

4) zastępowanie w czasie nieobecności Dyrektora:

a) zatwierdzanie dowodów księgowych stwierdzających fakt dokonania operacji

gospodarczych,

b) dysponowanie środkami pieniężnymi Żłobka w celu realizacji zadań statutowych,

c) podpisywanie pism zastrzeżonych do podpisu Dyrektora,

d) reprezentowanie Żłobka na zewnątrz,

e) podejmowanie decyzji w sprawach pracowniczych.

5) dokonywanie okresowej oceny podległych pracowników,

6) wnioskowanie do Dyrektora w sprawach wynagradzania i nagradzania podległych

pracowników,

7) udział w opracowywaniu projektu budżetu Żłobka,

8) odpowiedzialność za zadania związane z zapewnieniem funkcjonowania kontroli

zarządczej.

§ 13

Do zakresu działania Działu Administracji należy w szczególności:

w zakresie finansowo-księgowym:

1) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o rachunkowości i ustawy o finansach

publicznych, w tym;

a) dokonywanie naliczeń zobowiązań, rozliczeń należności

b) współudział z CUW w rozliczaniu inwentaryzacji.

2) współudział z CUW w opracowywaniu projektu budżetu Żłobka oraz koordynacja czynności z tym związanych,

3) współudział Z CUW w opracowywaniu szczegółowego podziału budżetu,

4) bieżąca analiza realizacji budżetu oraz wnioskowanie niezbędnych zmian w budżecie,

5) opiniowanie decyzji w zakresie wydatków rzeczowych wywołujących skutki finansowe dla

budżetu Żłobka,

6) współpraca w sporządzaniu sprawozdawczości z realizacji budżetu,

7) opracowywanie projektów wewnętrznych aktów normatywnych wynikających z zakresu

pracy działu,

8) odpowiedzialność za zadania związane z zapewnieniem funkcjonowania kontroli

zarządczej.

w zakresie spraw organizacyjnych:

1) prowadzenie ewidencji i zbioru aktów prawnych dotyczących organizacji i funkcjonowania

Żłobka,

2) przygotowywanie projektów zarządzeń wewnętrznych oraz innych aktów,

3) opracowywanie i realizacja strategii w zakresie komputeryzacji Żłobka,

4) zapewnienie właściwego doboru oraz sprawnego działania systemów informatycznych

Żłobka,

5) przedstawianie Dyrektorowi wniosków w sprawach organizacyjnych Żłobka mających na

celu jego usprawnienie,

6) odpowiedzialność za zadania związane z zapewnieniem funkcjonowania kontroli

zarządczej.

w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy:

1) kontrolowanie warunków pracy oraz przestrzegania zasad i przepisów bhp w Żłobku ,

2) informowanie Dyrektora o stwierdzonych zagrożeniach na poszczególnych stanowiskach

pracy wraz z wnioskami zmierzającymi do ich usuwania,

3) organizowanie przeprowadzanych szkoleń wstępnych i ogólnych,

4) prowadzenie dokumentacji związanej z powstałymi wypadkami pracowników w związku z

pracą oraz chorobami zawodowymi,

5) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną w

Żłobku pracą.

w zakresie kadr:

1) prowadzenie spraw osobowych i akt pracowników Żłobka z wyłączeniem spraw Dyrektora,

2) analiza stanu i struktury zatrudnienia, określanie potrzeb, sporządzanie sprawozdań,

3) rozliczanie czasu pracy i kontrola dyscypliny pracy w Żłobku,

4) załatwianie spraw związanych z profilaktyką zdrowotną pracowników, w tym kierowanie na badania lekarskie,

5) załatwianie spraw rentowych i emerytalnych pracowników,

6) odpowiedzialność za zadania związane z zapewnieniem funkcjonowania kontroli

zarządczej.

w zakresie szkolenia i spraw socjalnych:

1) opracowywanie strategii szkoleń na podstawie opracowanej analizy potrzeb szkoleniowych

i kierunków polityki społecznej,

2) analiza potrzeb szkoleniowych,

3) prowadzenie dokumentacji dotyczącej odbytych szkoleń,

4) prowadzenie spraw związanych z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych,

5) prowadzenie spraw związanych z odzieżą roboczą i ochronną.

w zakresie spraw gospodarczych i obsługi:

1) prowadzenie przeglądów technicznych budynków i urządzeń,

2) planowanie i realizacja remontów kapitalnych i bieżących,

3) zaopatrzenie i gospodarka środkami rzeczowymi i materiałami oraz prowadzenie

magazynów Żłobka,

4) zapewnienie niezbędnego wyposażenia stanowisk pracy,

5) konserwacja i naprawa wyposażenia i sprzętu,

6) dbałość o czystość w Żłobku i wokół niego,

7) organizowanie i nadzorowanie konserwacji urządzeń komputerowych,

8) określanie potrzeb w zakresie zakupu nowego sprzętu i oprogramowań a także

modernizacji,

9) prowadzenie spraw z zakresu ochrony danych osobowych,

10) zapewnienie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w systemach

informatycznych,

11) prowadzenie spraw dotyczących zamówień publicznych.

w zakresie wychowania i opieki:

1) sprawowanie opieki nad dziećmi w wieku od ukończenia 20 tygodnia życia do ukończenia

roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3 rok życia lub w przypadku gdy niemożliwe

lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym – 4 rok życia;

2) zapewnienie dzieciom opieki, wszechstronnego rozwoju oraz wspomaganie

rodziców/opiekunów prawnych w wychowaniu dziecka

3) zapewnienie dzieciom warunków bytowych zbliżonych do warunków domowych zgodnie z jego potrzebami;

4) zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej przez

prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych

potrzeb dziecka, a w przypadku dziecka niepełnosprawnego ze szczególnym

uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności,

5) prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój

psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka w oparciu o roczny plan pracy;

6) niezwłoczne powiadamianie rodziców lub opiekunów w przypadku zachorowania dziecka;

7) zapewnienie dzieciom warunków wypoczynku;

8) praca nad nauką do nawyków sanitarno-higienicznych i samoobsługi;

9) kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej i właściwych zachowań

społecznych;

10) prowadzenie profilaktyki zdrowotnej wobec dzieci;

11) prowadzenie odpowiedniej dokumentacji dzieci;

12) utrzymywanie należytego stanu higieniczno-sanitarnego pomieszczeń;

13) dbałość o wszystkie urządzenia znajdujące się na wyposażeniu.

 

ROZDZIAŁ IV

Personel żłobka

§ 14

1. Dyrektorem może być osoba, która posiada:

1) wykształcenie wyższe i co najmniej 3 lata doświadczenia w pracy z dziećmi albo;

2) co najmniej średnie wykształcenie oraz 5 lat doświadczenia w pracy z dziećmi.

2. Jeden opiekun może sprawować opiekę w żłobku nad maksymalnie ośmiorgiem dzieci, a w

przypadku, gdy w grupie znajduje się dziecko niepełnosprawne, dziecko wymagające

szczególnej opieki lub dziecko, które nie ukończyło pierwszego roku życia maksymalnie nad

pięciorgiem dzieci.

3. Opiekunem w żłobku może być osoba posiadająca kwalifikacje: pielęgniarki, położnej,

opiekunki dziecięcej, nauczyciela wychowania przedszkolnego, nauczyciela edukacji

wczesnoszkolnej lub pedagoga opiekuńczo-wychowawczego. Opiekunem w żłobku może być

również osoba, która posiada wykształcenie średnie oraz:

1) co najmniej 2 letnie doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku do lat 3 lub

2) przed zatrudnieniem jako opiekun w żłobku odbyła 280 godzinne szkolenie, z czego co

najmniej 80 godzin w formie zajęć praktycznych.

6. Jeżeli osoba, o której mowa w ust. 5 pkt 1, nie pracowała z dziećmi w wieku do lat 3 przez okres co najmniej 6 miesięcy bezpośrednio przed objęciem zatrudnienia jako opiekun, zobowiązana jest w ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia pracy na stanowisku opiekuna 80-godzinne szkolenie w celu uaktualnienia i uzupełnienia wiedzy i umiejętności.

7. Przy zapewnianiu opieki nad dziećmi przebywającymi w żłobku można korzystać z pomocy wolontariusza, który przed rozpoczęciem świadczenia pracy w żłobku, zobowiązany jest odbyć 40-godzinne szkolenie, chyba że posiada kwalifikacje, o których mowa w ust. 5.

8. Dyrektorem żłobka, opiekunem, pielęgniarką, położną oraz wolontariuszem może być osoba, która:

1) daje rękojmię należytego sprawowania opieki nad dziećmi,

2) nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie została jej

zawieszona ani ograniczona,

3) wypełnia obowiązek alimentacyjny, w przypadku gdy taki obowiązek został nałożony na

podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd,

4) nie została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne.

9. Opiekun prowadzący zajęcia w żłobku współpracuje z rodzicami dzieci uczęszczających na

zajęcia, w szczególności przez prowadzenie konsultacji i udzielanie porad rodzicom w zakresie pracy z dziećmi.

10.Minimalne wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 roku w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U z 2014 r. poz. 1786 z późn. zm.).

 

ROZDZIAŁ V

Zasady zastępstw

§ 15

W razie niemożności pełnienia obowiązków służbowych przez Dyrektora, zastępstwo obejmuje starsza pielęgniarka.

§ 16

1. Starsza pielęgniarka odpowiada za zorganizowanie zastępstw nieobecnych pracowników, tak aby nie dopuścić do zakłóceń w pracy Żłobka.

2. Na czas nieobecności w pracy pracowników , ich zastępców wyznaczają bezpośredni przełożeni.

 

ROZDZIAŁ VI

Podległość służbowa i podpisywanie pism

§ 17

1. Pracownicy Żłobka podlegają Dyrektorowi Żłobka:

1) bezpośrednio: Starsza Pielęgniarka, specjalista ds. kadr, intendentka

2) pośrednio: Pracownicy Działu Wychowania i Opieki oraz Działu Obsługi.

3. Pracownicy Działu Wychowania i Opieki podlegają bezpośrednio Starszej Pielęgniarce i przed nią ponoszą odpowiedzialność za realizację zadań.

4. Pracownicy Działu Obsługi podlegają bezpośrednio Starszej Pielęgniarce i przed nią

odpowiadają za realizację zadań

§ 18

1. Do podpisu Dyrektora zastrzega się:

1) regulaminy, zarządzenia wewnętrzne i decyzje Dyrektora;

2) pisma i materiały kierowane do:

a) Rady Miejskiej,

b) organów administracji rządowej i samorządowej,

c) prokuratury, sądów,

d) środków masowego przekazu,

3) odpowiedzi na skargi i wnioski;

4) umowy cywilnoprawne.

2. Pracownicy działów podpisują:

1) sporządzone przez siebie notatki służbowe i protokoły,

2) pisma, których celem jest uzyskanie dokumentów i informacji mających znaczenie dla

załatwienia prowadzonej sprawy oraz inne nie zastrzeżone do podpisu Dyrektora.

3. Pracownicy prowadzący sprawy upoważnieni są do stwierdzania zgodności z oryginałem kopii lub odpisów dokumentów załączonych do akt sprawy.

 

 

 

ROZDZIAŁ VII

Organizacja, przyjmowanie, rozpatrywanie oraz załatwianie skarg i wniosków

§ 19

Dyrektor przyjmuje interesantów w każdą środę w godzinach od 12.00 do 15.00 w budynku Żłobka w miarę potrzeb w obecności pracowników Żłobka.

Starsza Pielęgniarka w codziennie w godz. 14.00 do 15.00

 

§ 20

Skargi i wnioski powinny być załatwiane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu

miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wniesienia skargi lub wniosku.

§ 21

1. Przy zmianach personalnych pracowników Żłobka obowiązuje protokolarne przekazywanie

zakresu prowadzonych spraw.

2. Interpretacji przepisów Regulaminu Organizacyjnego dokonuje Dyrektor Żłobka.

 

§ 22

 

Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania od dnia 02.01.2017r.

 

Zmiany w Regulaminie mogą być dokonane w trybie jego ustalenia.

 

REGULAMIN KORZYSTANIA Z PLACU ZABAW W ŻŁOBKU MIEJSKIM „SZAROTKA” W MALBORKU

 

 

§ 1. Niniejszy regulamin określa szczegółowe zasady korzystania z placu zabaw w Żłobku Miejskim „Szarotka” w Malborku.

§ 2. Plac zabaw i znajdujące się na jego terenie urządzenia stanowią własność Żłobka Miejskiego „Szarotka” w Malborku.

§ 3. Plac zabaw służy zabawie, rekreacji i wypoczynkowi dzieci w wieku od 6 miesiąca do 3 lat.

§ 4. Dzieci mogą przebywać na terenie placu zabaw tylko pod opieką opiekunów wspomaganych przez pracowników obsługi, rodziców lub wskazanych przez rodziców opiekunów ponoszących pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo powierzonych ich opiece dzieci.

§ 5. Z urządzeń zabawowych należy korzystać zgodnie z ich przeznaczeniem, a ponadto, z uwagi na bezpieczeństwo bawiących się, należy przestrzegać następujących reguł:

1) w pobliżu urządzeń zabawowych zabronione są gry zespołowe i jazda na hulajnodze,

2) zabronione jest korzystanie z karuzeli przez więcej niż jedno dziecko na jednym miejscu.

§ 6. Na placu zabaw obowiązuje zakaz:

1) zaśmiecania terenu,

2) niszczenia i uszkadzania roślinności,

3) dewastowania urządzeń zabawowo-rekreacyjnych oraz ogrodzeń,

4) zakłócania spokoju i porządku publicznego,

5) palenia ognisk oraz używania materiałów pirotechnicznych i szkodliwych substancji chemicznych,

6) wprowadzania zwierząt,

7) spożywania napojów alkoholowych lub innych środków odurzających,

8) przebywania osób nietrzeźwych oraz palenia tytoniu.

§ 7. Przed każdym wyjściem na plac zabaw opiekun zobowiązany jest sprawdzić stan urządzeń zabawowych oraz przestrzeń placu zabaw.

§ 8. Wszelkie zauważone uszkodzenia urządzeń zabawowych lub zniszczenia zieleni należy zgłaszać Dyrektorowi Żłobka.

§ 9. Systematyczny przegląd stanu technicznego urządzeń znajdujących się na placu zabaw oraz utrzymanie w czystości placu zabaw należy do obowiązków pracownika, któremu zostało to zlecone-konserwator. Dyrektor Żłobka zobowiązany jest przynajmniej raz na 5 lat zlecić wykonanie przeglądu stanu technicznego oraz przydatności do użytkowania urządzeń znajdujących się na placu zabaw inspektorowi nadzoru budowlanego.

§ 10. Korzystanie z placu zabaw i urządzeń stanowiących jego wyposażenie przez osoby

postronne możliwe jest wyłącznie pod nadzorem pracownika żłobka i po uprzednim

uzgodnieniu z Dyrektorem Żłobka.

§ 11. Dyrektor Żłobka nie ponosi odpowiedzialności za wypadki osób, które korzystają z placu zabaw i urządzeń stanowiących jego wyposażenie bez jego zgody oraz poza godzinami pracy żłobka i nie przestrzegają zapisów niniejszego regulaminu.

§ 12. Osoby niszczące sprzęt i urządzenia placu zabaw bądź ich opiekunowie prawni

ponoszą odpowiedzialność materialną.

§ 13. Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników żłobka, rodziców/prawnych

opiekunów dzieci i inne osoby upoważnione przez rodziców do opieki nad dziećmi, a

przebywające na terenie placu zabaw.

§ 14. Oświadczenie o zapoznanie się z treścią regulaminu potwierdza własnoręcznym

podpisem każdy pracownik żłobka.

§ 15. Treść regulaminu podaje się do wiadomości publicznej poprzez zamieszczenie na

tablicy informacyjnej dla rodziców i na stronie internetowej żłobka.

§ 16. Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.

Malbork, dnia 25.04.2017r.